PENGARUH KUALITAS KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH TERHADAP MUTU PENDIDIKAN DI SMP NEGERI 1 LUBUKLINGGAU

Authors

  • Khoirunnisa Khoirunnisa MAN 2 Lubuklinggau
  • Shella Monica Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau
  • Arif Rahman Al Hariri Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau

DOI:

https://doi.org/10.53888/tazkirah.v8i2.627

Keywords:

Principal, leadership, quality, Kepala Sekolah , Kepemimpinan, Kualitas

Abstract

The principal is one of the components of education that is influential in improving the quality of schools. The quality of school education is largely determined by the success of the principal in managing the available educational staff. This study aims to find out how the influence of the quality of the principal's leadership on improving the quality of education at SMP N 1 Lubuklinggau. The subjects of this study were school principals, teachers and school committees. The research method uses a qualitative approach, namely by using observation and interviews as a data collection technique, then the data is analyzed in a qualitative descriptive manner, namely by carrying out data reduction, data display and conclusions. The results of the interviews were validated with member checks, and from the results of the research it was found that the way to lead the principal through deliberations and polls made all members of the school's management feel comfortable when expressing their opinions. In essence the leadership quality of the principal is an important factor in the progress of the school, because a good school must be led by a competent principal.

Kepala Sekolah  merupakan salah satu komponen pendidikan yang berpengaruh dalam meningkatkan kualitas sekolah. Kualitas pendidikan sekolah sangat ditentukan oleh keberhasilan Kepala Sekolah  dalam mengelola tenaga kependidikan yang tersedia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh kualitas kepemimpinan Kepala Sekolah  terhadap peningkatan mutu pendidikan di SMP N 1 Lubuklinggau. Subjek penelitian ini adalah Kepala Sekolah, guru dan komite sekolah. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif, yaitu dengan menggunakan observasi dan wawancara sebagai teknik pengumpulan data, kemudian data di analisis secara deskriptif kualitatif yaitu dengan melakukan redusi data, data display dan kesimpulan. Hasil wawancara di validasi dengan member chek, dan dari hasil penelitian diketahui bahwa cara memimpin Kepala Sekolah  dengan musyawarah dan jajak pendapat membuat seluruh anggota kepengurusan sekolah merasa nyaman ketika mengutarakan pendapatnya. Pada intinya, kualitas kepemimpinan Kepala Sekolah  adalah faktor penting dalam kemajuan sekolah, karena sekolah yang baik pasti dipimpin oleh seorang Kepala Sekolah  yang kompeten.

Downloads

Published

2023-11-13

How to Cite

Khoirunnisa, K., Monica, S. ., & Al Hariri, A. R. (2023). PENGARUH KUALITAS KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH TERHADAP MUTU PENDIDIKAN DI SMP NEGERI 1 LUBUKLINGGAU. TAZKIRAH, 8(2), 112-119. https://doi.org/10.53888/tazkirah.v8i2.627