METODE OUTDOOR LEARNING DALAM PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS IV MI MIFTAHUL HUDA KOSGORO

Authors

  • Sullihatur Rohmi Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau
  • Jefryadi Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau
  • Heru Prasetyo Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau

DOI:

https://doi.org/10.53888/tazkirah.v7i1.491

Keywords:

Methods, Outdoor learning, Metode, Outdoor learning

Abstract

The importance of Outdoor Learning Methods in the world of education as an effort to build a generation of nations with broad insights that are virtuous. So the Government through the Ministry of Education issued Permendikbud No.23 of 2015 on the Growth of Budi Pekerti (PBP) which was realized through the Efforts of Outdoor Learning Methods from elementary to high school level. This research aims to find out how outdoor learning methods in class IV MI Miftahul Huda Kosgoro and find out what are the supporting factors and obstacles to Metode Outdoor Learning in IPA Class IV MI Miftahul Huda Kosgoro Learning. This research is a form of qualitative research conducted at MI Miftahul Huda Kosgoro. data collection by observation, interview, and documentation methods. The subjects of this study are Madrasah Heads, Classroom Teachers, and Students. The object of the study was MI Miftahul Huda Kosgoro. The results of the study that the Outdoor Learning Method in IPA learning class IV MI Miftahul Huda Kosgoro has been implemented as well as possible. Various efforts made by the madrasah In Outdoor Learning which is realized in various supporting programs such as outdoor learning places, plants and plants that are treated. Outdoor learning activities at MI Miftahul Huda Kosgoro can not be said to be a cultured habit, but it has been included in efforts to foster a culture of learning closer to the outdoors. So it can be said that the Outdoor Learning Method at MI Miftahul Huda Kosgoro is still in the stage of habituation / growth of interest.

Pentingnya Metode Outdoor Learning dalam dunia pendidikan sebagai upaya membangun generasi bangsa dengan wawasan yang luas yang berbudi pekerti luhur. Maka Pemerintah melalui Kemendikbud mengeluarkan Permendikbud No.23 tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti (PBP) yang diwujudkan melalui Upaya Metode Outdoor Learning dari jenjang SD sampai SMA. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana Metode Outdoor Learning di kelas IV MI Miftahul Huda Kosgoro dan mengetahui apa saja faktor pendukung dan penghambat sMetode Outdoor Learning Dalam Pembelajaran IPA Kelas IV MI Miftahul Huda Kosgoro. Penelitian ini merupakan bentuk jenis penelitian kualitatif yang dilaksanakan di MI Miftahul Huda Kosgoro. pengumpulan data dengan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Subyek penelitian ini adalah Kepala Madrasah, Guru Kelas, dan Siswa. Sedangkan objek penelitian adalah MI Miftahul Huda Kosgoro. Hasil penelitian bahwa Metode Outdoor Learning dalam pembelajaran IPA kelas IV MI Miftahul Huda Kosgoro sudah dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Berbagai upaya  dilakukan pihak madrasah dalam Pembelajaran Outdoor Learning yang diwujudkan dalam berbagai program penunjang seperti tempat belajar di alam terbuka, tanaman dan tumbuhan yang di rawat. Kegiatan pembelajaran Outdoor Learning di MI Miftahul Huda Kosgoro belum dapat dikatakan sebagai kebiasaan yang membudaya, akan tetapi sudah termasuk dalam upaya untuk menumbuhkan budaya belajar lebih dekat dengan alam terbuka. Sehingga dapat  dikatakan Metode Outdoor Learning di MI Miftahul Huda Kosgoro masih dalam tahap pembiasaan /penumbuhan minat.

Downloads

Published

2022-04-20

How to Cite

Rohmi, S. ., Jefryadi, & Prasetyo, H. (2022). METODE OUTDOOR LEARNING DALAM PEMBELAJARAN IPA SISWA KELAS IV MI MIFTAHUL HUDA KOSGORO. TAZKIRAH, 7(1), 21-30. https://doi.org/10.53888/tazkirah.v7i1.491