PENGARUH PEMBELAJARAN ONLINE TERHADAP PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI MIN 1 MUSI RAWAS

Authors

  • Anisa Pratiwi Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau
  • Lilis Setiawati Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau
  • Jefryadi Institut Agama Islam (IAI) Al-Azhaar Lubuklinggau

DOI:

https://doi.org/10.53888/tazkirah.v7i1.492

Keywords:

Learning, Online, Learning Outcomes, Pembelajaran, Online, Hasil belajar

Abstract

Corona virus or commonly called Covid-19 has an impact on all lines of life, especially the world of education, so the Indonesian government issued a Work From Home policy and changed the process of teaching and learning activities into an online learning system. This research aims to answer three questions, namely how the online learning process in MIN 1 Musi Rawas, how children's learning outcomes in subjects Indonesian grade 4 MIN 1 Musi Rawas and how the influence of online learning on improving children's learning outcomes in Indonesian subjects. This research is quantitative research using quantitative approaches, the methods used to obtain data are questionnaires, interviews and documentation. From the results of the study it can be known that there is an influence between online learning on children's learning outcomes in subjects Indonesian grade 4 MIN 1 Musi Rawas high category. Evident from the results of the calculation of interprestasi analyst correlation coefficient which is 0.90. This means that between the influence of online learning and the improvement of children's learning outcomes in subjects Indonesian have a very high or very strong relationship that the correlation is acceptable.

Virus Corona atau biasa yang kita sebut dengan Covid-19 berdampak pada semua lini kehidupan terutama dunia pendidikan, sehingga pemerintah Indonesia mengeluarkan kebijakan Work From Home dan mengganti proses kegiatan belajar mengajar menjadi sistem pembelajaran online. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran online dan hasil belajar anak pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan mengunakan pendekatan kuantitatif, metode yang digunakan untuk memperoleh data  adalah angket dengan subjek penelitian siswa kelas 4 berjumlah 30 orang yang diambil secara acak. Dari hasil penelitian dapat diketahui bahwa terdapat pengaruh antara pembelajaran online terhadap hasil belajar anak pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas 4 MIN 1 Musi Rawas berkategori tinggi. Terbukti dari hasil penghitungan analisi interprestasi koefisien korelasi yaitu sebesar 0,90. Artinya antara pengaruh pembelajaran online dan peningkatan hasil belajar anak pada mata pelajaran Bahasa Indonesia memiliki hubungan yang sangat tinggi atau sangat kuat sehingga korelasi tersebut dapat diterima.

Downloads

Published

2022-04-20

How to Cite

Pratiwi, A. ., Setiawati, L. ., & Jefryadi. (2022). PENGARUH PEMBELAJARAN ONLINE TERHADAP PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI MIN 1 MUSI RAWAS. TAZKIRAH, 7(1), 31-39. https://doi.org/10.53888/tazkirah.v7i1.492